04 Ogos 2008

BERKATALAH YANG BAIK-BAIK ATAU DIAM

Sabda Nabi S.a.w yang bermaksud; Dari Abu Hurayrah radiyallahu’anh bahawa Rasullallah salla bersabda ;Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian,maka hendaklah ia berkata akan yang baik atau hendaklah ia diam.Dan barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian,maka hendaklah ia memuliakan jirannya.Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian,maka hendaklah ia memuliakan tamunya(riwayat Bukhari dan Muslim)
Berdasarkan hadith tersebut sesungguhnya Rasullallah sangat menitik beratkan umat islam didalam berkata-kata dan juga memuliakan jiran tetangganya dan juga memuliakan tetamunya.Pada hadith tersebut juga Rasulallah menerangkan sifat yang baik yang menjadi adab sopan bagi orang yang beriman.Sifat itu ialah berkata baik atau diam ,memuliakan jiran dan tetamu.Mengenai berkata baik atau diam,Rasulallah menerangkan barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian,maka hendaklah ia berkata yang baik atau hendaklah diam.Imam Syafie menyatakan ;Makna hadith ini bahawa apabila seseorang yang ingin berkata-kata hendaklah ia berfikit,Bila ternyata tidak ada bahaya atasnya,berkatalah.Tetapi bila ternyata sebaliknya ,maka diamlah.Abu al-Qasim al-Qushairi(ulama tasawuf) berkata Diam yang tepat pada waktunya adalah sifat orang-orang besar,dan berkata pada waktunya adalah perkara yang sangat mulia.Rasullallah mengajar supaya seorang yang beriman selalu mengawasi perkataannya dan membiasakan diamnya kalau diam itu ada terlebih bari dari berkata-kata.Tetapi jika seandainya diam itu bukan pada tempatnya ,maka sudah tentu dicela.Diam seperti ini ialah diam dari mengatakan yang hak dan menegur suatu yang salah,dan orang yang seperti inilah dikatakan syaitan yang kelu(barangsiapa diam dari yang benar maka ia syaitan yang kelu).Berkenaan dengan perkara berkata dan diam,ada lagi hadith yang lain menyebut yang maksudnya;Sesungguhnya engkau sentiasa sejahtera selama engkau diam.Tetapi apabila engkau berkata,ditulis bagi engkau atau atas engkau (yang baik atau yang jahatnya)”.(dari hadith Mu’adh bin Jabal) didalam hadith lain pula Nabi bersabda yang bermaksud;Sesungguhnya seseorang lelaki yang berkata dengan satu kalimah yang ia fakir tidak ada apa-apa akan terjerumus kedalam api neraka selama tujuh puluh tahun”.(hadith riwayat Abu Hurayrah)Bersandarkan hadith ini sesungguhnya bercakap itu tidaklah dilarang secara umum,dan tidaklah disuruh berdiam secara mutlak.Tetapu apa yang mustahak diperhatikan disini pada keduanya ialah tentang perkara yang hendak dikatakan dan perkara yang hendak didiamkan ,berfaedah ataupun sebaliknya.Pendekkata,apa yang dikatakan oleh seseorang itu kalau tidak berhati-hati lebih banyak mendatangkan penyesalan dan mungkin pula menyebabkan dosa .Ada seorang berkata kepada temannya;kenapa saudara selalu diam?Jawabnya:Aku kerap-kali menyesal kerana berkata-kata tetapi aku tidak pernah menyesal kerana diam dari berkata-kata.Peribahasa juga mengatakan;”Luka kerana lidah sama dengan luka kerana tangan”.”Lidah seperti seekor anjing gila yang bila tidak di awasi dia akan menerkam mangsanya”.Sayyidina Ali didalam sajaknya berbunyi :

Kerana lidah tertarung,meninggalnya pemuda,
Tertarung kaki tiada mengapa,
Kerana lidah hilanglah Kepala,
Luka di kaki sembuh seketika.

Pernah juga disebut dan diriwayatkan bahawasanya Nabi S.a.w pernah bersabda;Bahawa sembilan puluh dari kesejahteraan itu adalah terletak pada diam seseorang kecuali waktu zikir kepada Alla.

Maka jelaslah kepada kita bilamana ingin berkata-kata maka mesti kena pada tempatnya jika sebaliknya diam adalah sebaik-baiknya.Wallah hu Aklam.

Hadith berkenaan Ramadhan

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.
1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-
2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-
3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-
4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-
5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-
PENERANGAN HADIS
1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.
2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.
3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.
4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.
5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.
6. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.
7. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.
8. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.
9. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.
10. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.
11. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap.
Biografi
1. Kitab Fadhailul Awqat oleh imam Al-Baihaqi,ditahqiq oleh Adnan Abdul Rahman MajidAl-Qaisi,Maktabah Al-Mnarah,Makkah.
2. Fathul Bari syarah sohih Bukhari oleh Ibn Hajar Al-'Asqalani
3. Syarah sohih Muslim oleh imam An-Nawawi.

Rujukan:www.ashtech.com.my

Pengertian Jinayat

Jinayah menurut fuqaha' ialah perbuatan atau perilaku yang jahat yang dilakukan oleh seseorang untuk mencerobohi atau mencabul kehormatan jiwa atau tubuh badan seseorang yang lain dengan sengaja.

Penta`rifan tersebut adalah khusus pada kesalahan-kesalahan bersabit dengan perlakuan seseorang membunuh atau menghilangkan anggota tubuh badan seseorang yang lain atau mencederakan atau melukakannya yang wajib di kenakan hukuman qisas atau diyat.

Kesalahan-kesalahan yang melibatkan harta benda, akal fikiran dan sebagainya adalah termasuk dalam jinayah yang umum yang tertakluk di bawahnya semua kesalahan yang wajib dikenakan hukuman hudud, qisas, diyat atau ta`zir.

Faedah dan manafaat daripada Pengajaran Jinayat :-

1) Menjaga keselamatan nyawa daripada berlaku berbunuhan sesama sendiri dan sebagainya

2) Menjaga keamanan maruah di dalam masyarakat daripada segala fitrah tuduh-menuduh.

3) Menjaga keamanan maruah di dalam harta benda dan nyawa daripada kecurian, ragut dan lain-lain.

4) Berhubung dengan keamanan negara dan menyelenggarakan keselamatan diri.

5) Perkara yang berhubung di antara orang-orang Islam dengan orang-orang kafir di dalam negara Islam Pembunuhan