24 September 2008

Perbahasan Berkenaan Rakaat Tarawih

Perbahasan Berkenaan Rakaat Tarawih
________________________________________

Tetapi Syeikh Nasiruddin al-Albani mengatakan hadith ini adalah dh’oif kerana ia adalah hadith munkar iaitu riwayat daripada perawi thiqah yang menyalahi riwayat perawi yang lebih thiqah iaitu Muhammad bin Yusof. Beliau mengemukakan beberapa alasan. Alasan pertama adalah kerana seorang perawi iaitu Yazid bin Khusaifah walaupun thiqah tetapi Imam Ahmad mengatakannya sebagai seorang yang meriwayatkan hadith munkar sebagaimana yang dinukilkan oleh Imam Zahabi dalam Mizan al I’tidal.[i]
Marilah kita meneliti apa yang dikemukakan oleh Imam-imam rijal berkenaan Yazid bin Khusaifah ini.
يزيد بن عبدالله بن خصيفة. وقد ينسب إلى جده فيقال: يزيد بن خصيفة. عن السائب بن يزيد، وعروة، ويزيد بن عبدالله بن قسيط.وعنه مالك، وطائفة.وثقه أحمد من رواية الاثرم عنه، وأبو حاتم، وابن معين، والنسائي.وروى أبو داود أن أحمد قال: منكر الحديث.

Yazid bin Abdillah bin Khusaifah. Kadang-kadang dinisbahkan kepada datuknya lalu dikatakan Yazid bin Khusaifah. Beliau meriwayatkan hadith daripada Saib bin Yazid, ‘Urwah, Yazid bin Abdullah bin Qusaith. Imam Malik dan segolongan ulama` mengambil riwayat daripada-Nya.
Imam Ahmad melalui riwayat Athram mengatakan-Nya thiqah. Begitu juga Abu Hatim, Ibnu Ma’ien dan Nasaie juga mengatakan-Nya thiqah. Abu Daud ada meriwayatkan bahawa Imam Ahmad berkata, “dia ada meriwayatkan hadith munkar”.[ii]

Di dalam Mizan al-I’tidal terdapat dua riwayat daripada Imam Ahmad yang bercanggah. Namun begitu yang lebih sesuai adalah riwayat yang mengatakan-Nya thiqah kerana bersesuian dengan pendapat imam-imam jarh wat-ta’dil yang lain. Ada kemungkinan juga riwayat Abu Daud tersebut terdapat kekeliruan padanya.

Untuk memastikan lagi kedudukan Yazid bin Khusaifah ini elok juga diteliti kitab-kitab rijal yang lain. Antaranya:
يزيد بن عبد الله بن خصيفة بمعجمة بن عبد الله بن يزيد الكندي المدني وقد ينسب لجده ثقة
Yazid bin Abdullah bin Khusaifah bin Yazid al-Kindi al-Madani. Kadang-kadang dinisbahkan kepada datuknya. Beliau adalah seorang yang thiqah.[iii]

Di dalam Tahzib al-Kamal ketika Imam al-Mizzi membicarakan tentang perawi Muhammad bin ‘Amr beliau menukilkan:
وقال ابن طهمان: سمعت يحيى بن معين يقول: محمد بن عمرو ثقة. روى عنه يحيى بن سعيد القطان وغيره. وقال ابن محرز: وسمعت يحيى بن معين وسئل عن محمد بن عمرو بن علقمة، فقال: ثقة. وقال ابن محرز أيضا: وسمعت يحيى وقيل له: أيما أحب إليك يزيد بن عبدالله بن خصيفة أو محمد بن عمرو بن علقمة ؟ فقال: يزيد، ويزيد أعلاهما.

Ibnu Thahman berkata, “aku mendengar Yahya bin Ma’ien berkata, “Muhammad bin ‘Amar adalah seorang yang thiqah. Yahya bin Sa’id al-Qattan dan lain-lain meriwayatkan daripadanya”. Ibnu Muhriz berkata, “aku mendengar Yahya bin Ma’ien ditanya tentang Muhammad bin ‘Amar bin ‘Alqamah lalu dia berkata, “thiqah”. Ibnu Muhriz berkata lagi, “aku mendengar Yahya ditanya, “siapakah yang lebih disukai oleh-Mu antara Yazid bin Abdullah bin Khusaifah atau Muhammad bin ‘Amar bin ‘Alqamah? Maka dia menjawab, “Yazid dan Yazid adalah lebih tinggi kedudukan-Nya di antara kedua-Nya”.[iv]

Begitu juga sebagai sokongan tambahan iaitu Yazid bin Khusaifah adalah merupakan seorang perawi Bukhari dan Muslim di mana riwayat beliau diletakkan oleh Imam Bukhari di dalam hadith-hadith musnadaat-Nya serta Imam Muslim meletakkan riwayatnya di dalam hadith-hadith di permulaan bab.

Dengan ini jelaslah berkenaan kedudukan perawi Yazid bin Khusaifah ini. Di samping itu walaupun berkemungkinan bahawa kedudukan beliau lebih rendah lagi daripada Muhammad bin Yusof, tetapi riwayat beliau saling menyokong dengan riwayat Muhammad bin Yusof yang terdapat di dalam Musannaf Abdul Razzak yang menyebutkan dua puluh rakaat tarawih serta disokong juga oleh pengakuan serta amalan daripada tabi’ien yang akan penulis kemukakan nanti. Begitu juga terdapat satu lagi riwayat daripada Saib bin Yazid melalui jalan yang lain yang menyebutkan tarawih dua puluh rakaat bersama dengan witir sebanyak tiga rakaat iaitu:

عبد الرزاق عن الاسلمي عن الحارث بن عبد الرحمن ابن أبي ذباب عن السائب بن يزيد قال : كنا ننصرف من القيام على عهد عمر وقد دنا فروع الفجر ، وكان القيام على عهد عمر ثلاثة وعشرين ركعة.

Abdul Razzak daripada al-Aslami daripada Harith bin Abdul Rahman Ibnu Abi Zibab daripada Saib bin Yazid katanya: “Kami selesai daripada sembahyang di zaman Umar ketikamana hampir subuh, sembahyang (tarawih) di zaman Umar r.a. adalah dua puluh tiga rakaat”.[v]

Athar ini walaupun dho’if kerana Ibnu Abi Zibab adalah seorang yang lemah tetapi lemahnya bukan kerana beliau ditohmah dengan dusta, ahli bid’ah dan sebagainya tetapi lemahnya adalah hanya dari segi hafalan sahaja dan riwayatnya boleh ditulis untuk dijadikan sebagai sokongan.[vi]

Kemudian Syeikh al-Albani mengemukakan alasan yang kedua iaitu berlaku idhtirob kepada Ibnu Khusaifah di dalam meriwayatkan hadith tersebut bilamana beliau (Ibnu Khusaifah) ditanya oleh Isma’il bin Umayyah lalu Yazid bin Khusaifah menjawab dengan syak. Tetapi Syeikh al-Albani tidak mengemukakan sebarang rujukan yang boleh dipertanggungjawabkan.[vii]

Seterusnya riwayat Yazid bin Khusaifah dan Muhammad bin Yusof yang menyebutkan tarawih sebanyak dua puluh rakaat tersebut disokong pula oleh kata-kata penyaksian serta amalan daripada tabi’en. Antaranya:
حَدَّثَنَا حُمَيْدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَانِ ، عَنْ حَسَنٍ ، عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ رُفَيْعٍ ، قَالَ : كَانَ أُبَيّ بْنُ كَعْبٍ يُصَلِّي بِالنَّاسِ فِي رَمَضَانَ بِالْمَدِينَةِ عِشْرِينَ رَكْعَةً وَيُوتِرُ بِثَلاَثٍ.

Daripada Abdul Aziz bin Rufai’ katanya, “Ubay bin Ka’ab mengimamkan orang ramai pada bulan Ramadhan di Madinah sebanyak dua puluh rakaat dan berwitir dengan tiga rakaat”.[viii]

عَنْ مَالِك عَنْ يَزِيدَ بْنِ رُومَانَ أَنَّهُ قَالَ كَانَ النَّاسُ يَقُومُونَ فِي زَمَانِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فِي رَمَضَانَ بِثَلَاثٍ وَعِشْرِينَ رَكْعَةً
Daripada Malik daripada Yazid bin Ruman bahawa dia berkata, “orang ramai bersembahyang di zaman Umar bin al-Khattab di bulan Ramadhan sebanyak dua puluh tiga rakaat”.[ix]

Kedua-dua riwayat di atas ditolak oleh setengah ulama`. Penolakan tersebut adalah disebabkan oleh perawi iaitu Abdul Aziz bin Rufai’ dan Yazid bin Ruman tidak sempat dengan zaman Sayyidina Umar r.a.[x]. Ini bermakna riwayat tersebut adalah munqati’. Akan tetapi setengah ulama` menerima riwayat yang seperti ini sebagai penyokong kerana ia adalah riwayat mursal sahabi kerana kedua-dua perawi tersebut adalah merupakan tabi’en yang banyak mengambil riwayat dari sahabat di samping keduanya bahkan kesemua perawi di dalam riwayat tersebut adalah orang yang thiqah. Apatah lagi seperti Yazid bin Ruman yang disebutkan oleh setengah ulama` rijal sering melakukan mursal di dalam riwayat-Nya daripada Abu Hurairah r.a.[xi]. Kerana itu Imam an-Niimwi di dalam ta’liq-Nya kepada kedua hadith ini berkata: “sanadnya adalah mursal yang kuat”.[xii] Kerana kemungkinan besar keduanya mengambil riwayat daripada sahabat yang lain tetapi mereka tidak menyebutkannya kerana sahabat kesemuanya adalah orang-orang yang adil.

Riwayat mursal seterusnya adalah riwayat daripada Yahya bin Sa’id di dalam Musannaf Ibnu Abi Syaibah iaitu:
حدثنا وكيع عن مالك بن أنس عن يحيى بن سعيد أن عمر بن الخطاب أمر رجلا يصلي بهم عشرين ركعة.

“Daripada Yahya bin Said bahawa Umar bin Al-Khattab memerintahkan seseorang supaya mengimamkan orang ramai sebanyak dua puluh rakaat”.[xiii]

Imam Niimwi juga mengatakan athar ini adalah mursal yang kuat di samping beliau menyebutkan Yahya bin Said tidak sempat dengan Umar r.a..[xiv]

Riwayat tarawih sebanyak dua puluh rakaat juga disokong oleh riwayat-riwayat yang lain lagi seperti:
حدثنا ابن نمير عن عبد الملك عن عطاء قال أدركت الناس وهم يصلون ثلاثا وعشرين ركعة بالوتر.

Daripada ‘Atha’ bin Abi Rabah katanya: “Aku sempat dengan orang ramai (sahabat-sahabat dan tabi’en) dan mereka bersembahyang sebanyak dua puluh tiga rakaat bersama dengan witir”.[xv]

‘Atha’ sempat dengan zaman Sayyidina Uthman r.a. dan ini menunjukkan pengamalan pada zaman tersebut dengan dua puluh rakaat.


Terdapat juga athar yang tidak jelas menerangkan bahawa rakaat tarawih adalah dua puluh pada zaman seterusnya tetapi menunjukkan kepada lebih daripada lapan rakaat iaitu:

و حَدَّثَنِي عَنْ مَالِك عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْحُصَيْنِ أَنَّهُ سَمِعَ الْأَعْرَجَ يَقُولُ مَا أَدْرَكْتُ النَّاسَ إِلَّا وَهُمْ يَلْعَنُونَ الْكَفَرَةَ فِي رَمَضَانَ قَالَ وَكَانَ الْقَارِئُ يَقْرَأُ سُورَةَ الْبَقَرَةِ فِي ثَمَانِ رَكَعَاتٍ فَإِذَا قَامَ بِهَا فِي اثْنَتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً رَأَى النَّاسُ أَنَّهُ قَدْ خَفَّفَ

Daripada Daud bin al-Husain bahawa dia mendengar A’raj berkata: “Aku tidak sempat orang ramai (sahabat dan tabi’en) kecuali mereka akan melaknat orang-orang kafir pada bulan Ramadhan (di dalam qunut)”. Dia berkata lagi “Qari (imam tarawih) membaca surah al-Baqarah dalam lapan rakaat. Apabila dia (imam) mengimamkan mereka untuk rakaat ke 12 orang ramai melihat sesungguhnya dia telah meringankan (bacaan di dalam sembahyangnya)”.[xvi]

Di dalam hadith ini menunjukkan bahawa tarawih pada zaman di mana Abdul Rahman al-A’raj hidup iaitu antara tahun 44 hingga 117 hijrah adalah melebihi daripada lapan rakaat bahkan ianya mengisyaratkan sehingga dua puluh rakaat sebagaimana di dalam riwayat berkenaan tarawih pada zaman sebelumnya. Kerana di dalam riwayat ini menunjukkan bahawa pada lapan rakaat sehingga rakaat kedua belas imam membaca panjang iaitu surah al-Baqarah atau qadarnya dan bila tiba rakaat ke dua belas imam mula meringkaskan bacaannya untuk baki sembahyang lagi.[xvii]


Begitu juga kalau dilihat kepada amalan-amalan tabi’en di zaman permulaan Islam menunjukkan bahawa mereka melakukan sebanyak dua puluh rakaat bahkan lebih. Di antara riwayat tersebut adalah,

حدثنا أبو بكر قال ثنا وكيع عن سفيان عن أبي إسحاق عن عبد الله بن قيس عن شتير بن شكل أنه كان يصلي في رمضان عشرين ركعة والوتر.

Daripada Abdullah b. Qais daripada Syutair bin Syakal bahawa Ia bersembahyang (tarawih) di dalam bulan Ramadhan sebanyak dua puluh rakaat dan witir.[xviii]
Syutair adalah seorang tabi’en yang dikatakan sempat dengan zaman jahiliyyah tapi tidak tergolong dalam golongan sahabat.[xix]
حدثنا وكيع عن نافع عن عمر قال كان ابن أبي مليكة يصلي بنا في رمضان عشرين ركعة ويقرأ بحمد الملائكة في ركعة.

Waki’ menceritakan kami daripada Nafi’ daripada Umar katanya: “Ibnu Abi Mulaikah mengimamkan kami pada bulan Ramadhan sebanyak dua puluh rakaat”.

حدثنا الفضل بن دكين عن سعيد بن عبيد أن علي بن ربيعة كان يصلي بهم في رمضان خمس ترويحات ويوتر بثلاث.

Fadhal bin Dukain menceritakan kepada kami daripada Sa’id bin ‘Ubaid bahawa ‘Ali bin Rabi’ah mengimamkan orang ramai dalam bulan Ramadhan sebanyak lima tarwihah (rehat selepas setiap empat rakaat sembahyang tarawih berjumlah dua puluh rakaat) dan mengerjakan witir sebanyak tiga rakaat

nota# risalah ketiga

Tiada ulasan: